TRANSFORMASI BAHASA INDONESIA DALAM KONTEKS DIGITAL : PERUBAHAN PADA STUKTUR DAN BENTUK BAHASA
DOI:
https://doi.org/10.36709/bastra.v10i1.607Keywords:
Transformation, Language Structure, DigitalAbstract
This research aims to find out how digital technology influences grammar, vocabulary and communication style, especially in the use of abbreviations, emojis and slang in text messages and social media. The method used in this research is a qualitative method with a literature study approach, as well as journals and articles that discuss language and digital technology as sources. The process is preparing appropriate sources, classifying data from these sources, and finally verifying or drawing conclusions from the data that has been collected. At this stage, an analysis is carried out to identify how digital technology influences grammar, vocabulary and communication style, especially in the use of abbreviations, emojis and slang in text messages and social media. The results of this research are that there are several influences of digital technology on changes in structure and form in the Indonesian language.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Amelia, A., & Rudiansyah. (2021). Digitalisasi dan Pembelajaran Bahasa di Era Digital. Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra (SELASAR) 5, 96–105.
Anggeraini, Y., Faridi, A., Mujiyanto, J., Bharati, D., & Linggar, A. (2019). Literasi Digital: Dampak dan Tantangan dalam Pembelajaran Bahasa. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 387–389.
Anggini, N., Afifah, N. Y., & Syaputra, E. (2022). Pengaruh Bahasa Gaul (SLANG) Terhadap Bahasa Indonesia Pada Generasi Muda. Jurnal Multidisiplin Dehasen, 1(3), 143–148.
Azizah, A. R. (2019). PENGGUNAAN BAHASA INDONESIA DAN BAHASA GAUL DI KALANGAN REMAJA. JURNAL SKRIPTA:JURNAL PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA, 5(2).
Christian, & Sukendro, G. G. (2019). Kreatif Hashtag (Analisis Deskriptif Makna Penggunaan Hashtag Pada Iklan Tokopedia #MulaiAjaDulu Di Youtube). Prologia, 3(1), 54–59.
Daroe, I., Fauzan, & Pangesti, F. (2021). Ekspresi remaja milenial melalui penggunaan bahasa gaul di media sosial. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(2), 476–489.
Febrianti, Y. F., & Pulungan, R. (2021). PENGGUNAAN BAHASA GAUL TERHADAP EKSISTENSIBAHASA INDONESIA PADA MASYARAKAT. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 43–48.
Ferdian, A. B., Anisah, & Lia, M. (2024). Meme Marketing: Generation Z Consumer Behavior on Social Media. Jurnal Of Indonesian Social Science, 5(2), 188–201.
Firmansyah, M., Khalili, T. R., & Agustin, M. D. (2023). Interpretasi Keterbalikan Makna Dalam Penggunaan Emoji. Seminar Nasional Universitas Negeri Surabaya, 425–436.
Harjono, H. S. (2019). Literasi Digital:Prospek dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 8(1), 1–7.
Ilham, M. A., & Maulani, H. (2024). Perbedaan Frasa dalam Bahasa Al-Qur’an dan Bahasa Arab. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 54–63. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/Aphorisme/article/view/4348
Lisda, Palar, W. R., & Rotty, V. N. J. (2020). Makna Simbol dalam Bahasa Tominaa pada Upacara Rambu Solo’ Tana Toraja Singgi’na Torampo Tongkon. Jurnal Bahtra, 1(2), 44–51.
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Jurnal Kampret, 1(2), 1–10.
Nadhiro, S., Rachmasari, S. S., Jayanti, R., Amelia, S., & Sholihatin, E. (2023). Penggunaan Ragam Bahasa Dalam Digital MarketingPada Aplikasi Tiktok @eatsambel. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(14), 642–653.
Oktaviani, R. E. (2021). PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SD/MI. PENTAS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 1–9.
Pramesti, D. A., & Putri, R. K. (2023). PENGGUNAAN SINGKATAN DAN AKRONIM DALAM MEDIA CHAT DI SMK SWASTA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 1(1), 6–16.
Purba, A. P., & Saragih, A. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Bahasa Indonesia di Era Digital. AFoS J-LAS (All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety), 3(3), 43–52.
Salma, S. A., & Samuel, T. H. K.-K. (2023). Penggunaan Bahasa Gaul Dikalangan Remaja Dalam Menggunakan Twitter. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(1), 114–122.
Santosa, I., Neni, N., & Theresia, A. (2021). TREN PEMANFAATAN TEKNOLOGI PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS PADA SEKOLAH DASAR. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 5(2), 72–84.
Susanto, T. T., Atmaja, J., Nurdiansyah, C., & Alam, N. (2019). MENGUNGKAP FENOMENA BAHASA CAMPURAN PADA BUDAYA POPULER DALAM PERSPEKTIF POSMODERN. Jurnal Trias Politika, 3(2), 82–94.
Turnip, E. Y., & Siahaan, C. (2021). ETIKA BERKOMUNIKASI DALAM ERA MEDIA DIGITAL. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 3(4), 38–45.



