PENGARUH MUSIK INSTRUMENTAL TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PUISI PADA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.36709/bastra.v9i4.623Keywords:
instrumental, kemampuan membaca, puisiAbstract
This research aims to determine whether there is an influence or not The Use of Instrumental Music on Poetry Reading Skills in Class III students at SDN 232 Palembang. The research method used is experimental method. The research samples taken in this research were class III.B consists of 22 students as the experimental class and class III.C consists of 22 students as a control class. Sampling technique in research This is a purposive sample. Data collection uses tests so that it can be done knowing students' reading skills and documentation to analyze documents in writing. The data analysis technique used is test analysis Paired Sample T-test. The results of the research carried out showed that the final result the experimental class value was an average value of 88.18, while the control class obtained an average score of 49.55. Based on data analysis and discussion In this research, it can be concluded that: There is an influence of use Instrumental Music on Poetry Reading Skills in Class III Students SDN 232 Palembang.
References
Ahyar, J. (2019). Apa Itu Sastra . Lhokseumawe: CV Budi Utama.
Ali, M. (2020, September). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. PERNIK Jurnal PAUD, 3(1), 35-43.
Andita, C. D., & desyandri. (2019). Pengaruh Penggunaan Musik Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 205-209.
Astuti, L. F., & Humaira, M. A. (2022). Analisis Puisi "Puisi Untuk Ibu" Karya Muhammad Ichsan dengan Pendekatan Struktural. Karimah Tauhid, 1(1), 48-57.
Baron, R. (2020). Nilai Kecantikan Perempuan dalam Puisi Aminah Karya WS Rendra. Metamorfosa, 37-51.
Hamzah, B. U., & Nurdin, M. (2014). Belajar dan Pendekatan Paikem. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori dan Aplikasinya. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Janna, N. M. (2020). Variabel dan Skala Pengukuran Statistik. OSF Preprints, 1-8.
Janna, N. M. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas dengan menggunakan SPSS. Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI)
Lastrijanah, Prasetyo, T., & Mawardini, A. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2).
Latuni, G., Kaunang, M., & Moonik, A. (2021). Pengaruh Musik Bagi Tingkat Kesenangan Penumpang Mikrolet Tuminting Pasar 45. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Seni, 1(09), 771-779.
M. Makbul. (2021). Metode Pengumpulan Data dan Instrumen Penelitian. OSF Preprints, 18-20.
Nugraha, F. A., Sidik, J. A., Iskandar, R. F., & Raharjo, S. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 102-107.
Nurhayati, & Zahara, S. F. (2023). Modeling The Way Dalam Puisi. Medan: Tahta Media Group.
Pakpahan, A. F., Prasetio, A., Guming, E. S., Situmorang, R. F., Sipayung, T. P., Sesilia, A. P., et al. (2021). Metodologi Penelitian Ilmiah. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Priadi, A., Marzuki, & Kaswari. (2019). Pengaruh Media Musik Instrumental Terhadap Keterampilan Membaca Puisi Kelas V SDS AL-MADANI Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa.
Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, Lubis , P. R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Sastra Inggris (JUPENSI), 3(2), 51-62.
Sarita, A. A. (2022). Peningkatan Keterampilan Memahami Teks Laporan Hasil Observasi Menggunakan Metode Diskusi Siswa Kelas VIII. Seminar Akademik, 39-45.
Sianturi, R. (2022). Uji Homogenitas Sebagai Syarat Pengujian Analisi. Jurnal Pendidikan Sains, Sosial dan Agama, 8(1), 386-397.
Sitinjak, A. J. (2019). Pengaruh Musik Instrumental Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMK N 1SEI RAMPAH. Universitas Medan Area.
Soeprajogo, M. P., & Ratnaningsih, N. (2020). Perbandingan Dua Rata-Rata Uji-T. Jurnal Pusat Mata Nasional Rumah Sakit Mata.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriatin, E. S. (2019). Kajian Makna Puisi Keagamaan Karya Penyair Indonesia Angkatan 66 dan 2000 berdasarkan Metode Hermeneutika. Madrascience: Jurnal Pendidikan Islam, Sains, Sosial, dan Budaya, 1(2), 18-36.
Tersiana, A. (2018). Metode Penelitian.
Yustistio, R., Ghozali, I., & Muniir, A. (2022). Penggunaan Media MAESTRO-MUSIC COMPOSER Pada Materi Notasi Balok Kelas X MIPA SMAS Harapan Bangsa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(12), 3084-3096.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 17-23.