PENERAPAN MODEL STAD DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN ISI TEKS DESKRIPSI PADA PESERTA DIDIK KELAS XI
DOI:
https://doi.org/10.36709/bastra.v9i4.979Keywords:
STAD type cooperative learning; comprehension; and descriptive text.Abstract
This study aims to apply the STAD type cooperative learning model in improving the understanding of the contents of descriptive texts in class XI students of SMA Negeri 21 Jakarta. The research method used is Classroom Action Research consisting of three cycles with four stages according to Stephen Kemmis and Robyn McTaggart, namely planning, acting, observing, and reflecting. The results of the study indicate that the application of the Student Teams Achievement Division type cooperative learning model in the learning process of each cycle can improve the understanding of class XI students of SMA Negeri 21 Jakarta regarding the contents of the descriptive text. This is indicated by an increase in the average value of students from 62.77 in cycle I, 72.92 in cycle II, and 86.61 in cycle III. Thus, students have achieved the learning objective of understanding the contents of the descriptive text well. In addition, based on the results of observations, it shows that students are more actively involved in the learning process, such as students are more actively involved in answering or asking questions, enthusiastic in following the learning process, and participating in working together as a team.
References
Dewiatmini, P. (2010). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Pokok Bahasan Himpunan Siswa Kelas VII A SMP Negeri 14 Yogyakarta dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD). Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Dianto, Irus. (2023). PENERAPAN METODE STUDENT TEAM ARCHICVEMENT DIVISION (STAD) DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA(I) PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS VI SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN LANDAK. Journal of Edukasi Borneo, 4(2). 7-15.
Fatmala, D., Khair, U., & Iskandar, Z. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Model Cooperative Learning (Tipe Stad) Pada Siswa Kelas VII SMP Kreatif Aisyiyah Kabupaten Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Juliyanti, R., & Suryani, L. (2018). Pembelajaran menulis teks deskripsi dengan menggunakan metode discovery learning pada siswa kelas x. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(6), 977-988.
Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Nurchotimah, A. S. I. (2021). Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 10-23.
Nurgiansah, T. H., & Widyastuti, T. M. (2020). Membangun Kesadaran Hukum Mahasiswa PPKn UPY Dalam Berlalu Lintas. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Universitas Pasundan, 2(2), 97-102. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Nurjanah, S., & Nugraheni, A. S. (2022). Meningkatkan Pemahaman Isi Pesan Dongeng Melalui Strategi Know Want To Know Learned (KWL) pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 812-818.
Riyanti, A. (2021). Keterampilan membaca. Yogyakarta: Penerbit K-Media.
Rozzy, M. F. (2024). PENERAPAN MODEL STAD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN BAHASA ARAB PADA SISWA PONDOK PESANTREN NURUL IMAN KABUPATEN BOGOR. PROSIDING TEKNOLOGI PENDIDIKAN, 4(1), 53-56.
Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. W. (2021). Peningkatan keterampilan membaca dengan menggunakan media audio visual di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910-1917.
Sukaesih, O. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada Pembelajaran Mengidentifikasi Jenis Makanan Hewan Di SD. Mimbar Sekolah Dasar, 2(1), 46-59.
Sumilat, J. M. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sisiwa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 865-870.
Suryani. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA SISWA KELAS IV SDN. NO. 054/XI MUARA AIR. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(2), 111-120.
Tarigan, Henry Guntur. 1985. Membaca dalam Kehidupan. Bandung: Angkasa.
Winkel. (2004). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abad.
Khairunnissah, K., Utami, S. R., & Suhartini, S. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN ANIMASI TIGA DIMENSI DENGAN METODE DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS DESKRIPSI SISWA SMP. Jurnal Metamorfosa, 11(2), 114-127.